Welkom bij Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân
Contactinformatie
Tesselschadestraat 2Leeuwarden058 – 750 5500info@zvhf.nlOver het Zorg- en Veiligheidshuis
Het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân is een van de 31 Zorg- en Veiligheidshuizen in Nederland en bestaat sinds 2007. Ons werkgebied is de provincie Friesland. Het Zorg- en Veiligheidshuis is een samenwerkingsverband van organisaties en instanties zoals politie, Openbaar Ministerie, het Gevangeniswezen, reclassering, Raad voor de Kinderbescherming, Jeugdbescherming, GGD, GGZ, verslavingszorg, zorgaanbieders en gemeenten. Zij trekken gezamenlijk op bij de aanpak van ernstige overlast, criminaliteit en geweld. Ze wisselen informatie uit, coördineren hun aanpak, en stellen gezamenlijke plannen op voor personen of gezinnen die problemen hebben op meerdere leefgebieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de netwerkpartners vanuit verschillende invalshoeken naar de zorg- en veiligheidsproblemen kijken en niet langs elkaar heen werken. Hierdoor komen ze met elkaar tot een effectievere aanpak van deze problemen.

Focus en functies
Focus
Het Zorg- en Veiligheidshuis heeft de focus op mensen die een (hoog) veiligheidsrisico vormen voor zichzelf, de omgeving en/of maatschappij. Denk daarbij aan geweld, criminaliteit, overlast, maatschappelijke teloorgang, maatschappelijke onrust en aantasting van de (openbare orde en) veiligheid. Deze mensen hebben te maken met problemen op meerdere leefgebieden. Om tot een effectieve aanpak te komen is er samenwerking nodig tussen meerdere ketens (straf, recht, zorg en bestuur). Er is al van alles geprobeerd, maar de lokale partners komen er niet uit; de aanpak en/of samenwerking op lokaal niveau stagneert. Het kan ook gaan om casuïstiek waar meerdere gemeenten bij betrokken zijn en/of dat er sprake is van een fluïde netwerk van personen die samen voor onveiligheid zorgen. Veelal is er behoefte aan specifieke kennis en expertise. Het gaat om casuïstiek die naar voren komt bij ongeveer 0,5% van de Friese huishoudens.
Functies
Het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân kan vanuit verschillende ‘rollen’ betrokken worden bij een casus of situatie. De ene keer kijken we alleen mee en geven advies, de andere keer nemen we (tijdelijk) de regie. Dit verschilt per situatie. Vanuit de functie advies en ondersteuning brengen we kennis, expertise en vaardigheden over aan professionals. De regie blijft dan lokaal.
In de meest lastige casuïstiek voert het Zorg- en Veiligheidshuis procesregie. Met de betrokken professionals vormen we dan een gezamenlijk beeld van de situatie en bekijken we met elkaar welke stappen nodig zijn. De betrokken organisaties zetten daarbij op maat strafrechtelijke-, civielrechtelijke- en/of bestuurlijke interventies in combinatie met zorg in. De medewerkers van het Zorg- en Veiligheidshuis monitoren de uitvoering hiervan en sturen waar nodig bij.
Thema’s en aandachtsgebieden
Op een aantal thema’s heeft en onderhoudt het Zorg- en Veiligheidshuis specifieke kennis en expertise en voert het Zorg- en Veiligheidshuis geïntensiveerd (en aanvullend) taken uit. Aan elke thema heeft het Zorg- en Veiligheidshuis een aandachtsfunctionaris gekoppeld. Hij/zij is op het betreffende thema eerste aanspreekpunt, heeft een rol in het verbinden van de partners in het netwerk en draagt bij aan ketenoverstijgende aanpakken gericht op complexe zorg- en veiligheidsthema’s.
Aandachtsgebieden en thema’s waar het Zorg- en Veiligheidshuis gerichte focus op heeft zijn:
Een casus aanmelden
Een professional van een organisatie genoemd bij ‘welke organisaties kunnen een aanmelding doen?’ kan een casus aanmelden als:
- er bij een persoon of diens (gezins)systeem complexe problemen spelen op meerdere leefgebieden;
- waarbij sprake is van factoren die leiden, hebben geleid, of kunnen leiden tot ernstige overlast, criminaliteit, geweld of onveilige situaties voor de persoon zelf of de omgeving en waarbij;
- afgestemde inzet nodig is uit meerdere domeinen (zorg, straf, bestuurlijk) om een effectief plan te maken gericht op het voorkomen, verminderen of bestrijden van deze problemen.
Aanvullende criterium is dat voorliggende acties nog niet tot resultaat hebben geleid.
Ook kan het zijn dat er stagnatie is in de samenwerking tussen partners of dat een gemeente-overstijgende aanpak nodig is.
Twijfel je of een casus binnen de aanmeldcriteria van het Zorg- en Veiligheidshuis past? Neem dan even contact met ons op om af te stemmen. Ons telefoonnummer is 058 – 750 5500.
Professionals die bij een van de volgende organisaties werken kunnen een persoon of (gezins)systeem bij het Zorg- en Veiligheidshuis aanmelden.
- Gemeenten, waaronder ook gemeentelijke sociale wijk- en gebiedsteams
- Amaryllis
- Carins
- Politie
- OM
- Dienst Justitiële Inrichtingen
- 3 Reclasseringsorganisaties (Reclassering Nederland, Leger des Heils en Verslavingsreclassering).
- Veilig Thuis
- Raad voor de Kinderbescherming
- GGZ
- Fier!
- Verslavingszorg
- Gecertificeerde instellingen voor jeugdbescherming (William Schrikker Stichting, Leger des Heils en Regiecentrum Bescherming en Veiligheid).
Staat jouw organisatie er niet bij en wil je wel een casus onder de aandacht van het Zorg- en Veiligheidshuis brengen? Neem dan contact met ons op en/of zoek de afstemming met bijvoorbeeld het sociale wijk- en gebiedsteam, politie of gemeente met de vraag om aan te melden.
Ons telefoonnummer is 058 – 750 5500.
- Bij de aanmelding voeg je alle betrokken personen toe. Bijvoorbeeld in een gezinssysteem waarin geweld speelt ook de partner en de kinderen.
- Geef in het formulier een heldere en complete omschrijving van de situatie en de veiligheidsrisico’s.
- Aanmeldingen die voor donderdag 15:00 uur binnenkomen en compleet zijn, worden meegenomen bij het beoordelen van de aanmelding op de eerstvolgende dinsdag.
- Wij checken of de gegevens compleet zijn. Zijn ze niet compleet, dan krijg je eerst het verzoek om deze aan te vullen.
- Als de gegevens compleet zijn, neemt een procesregisseur telefonisch contact met je op om kort de aanmelding te bespreken, vervolgens wordt je aanmelding bij de wekelijkse triage besproken. De procesregisseurs van het Zorg- en Veiligheidshuis beoordelen samen met een aantal partners of het Zorg- en Veiligheidshuis de casus in procesregie oppakt of in advies & ondersteuning. Dit koppelt het Zorg- en Veiligheidshuis na de triage aan je terug.
- Is procesregie niet nodig, dan geeft de procesregisseur een passend advies over de acties die lokaal opgepakt kunnen worden of ondersteunt hierbij.
Contactinformatie
Contact informatie
Tesselschadestraat 2Leeuwarden058 – 750 5500info@zvhf.nlSnel hulp nodig?
Maak je je ernstige zorgen om iemand die direct hulp nodig heeft? Bel dan de politie
112 (spoed) of 0900-8844 (geen spoed).
Contactformulier
Contactpunt verzoek rechten AVG
Bij het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân verwerken we persoonsgegevens volgens de regels die zijn opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet Gegevensverwerking Samenwerkingsverbanden. Het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân vindt zorgvuldigheid en transparantie bij het verwerken van persoonsgegevens erg belangrijk. De persoon waarover bij het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân gegevens worden verwerkt is hiervan in principe altijd op de hoogte.
Bent u op de hoogte gesteld dat uw persoonsgegevens bij het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân worden verwerkt? Dan heeft u op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming het recht om een verzoek te doen tot:
- inzage van uw persoonsgegevens;
- het aanpassen van uw persoonsgegevens;
- het verwijderen van uw persoonsgegevens (niet altijd mogelijk);
- het beperkt verwerken van uw persoonsgegevens.
Ook kunt u bezwaar maken tegen het verwerken van uw persoonsgegevens.
Wilt u een verzoek doen? Dan is het belangrijk dat u duidelijk aangeeft wat u verzoek is (inzage, correctie, verwijdering, beperking of bezwaar) en het verzoek goed onderbouwd. Er zal altijd worden gevraagd om u te identificeren. Bij voorkeur met gebruik van Digid.
U kunt een verzoek indienen via onderstaande knop.
Verandering door de wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden
Op 1 maart 2025 is de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS) ingegaan. Deze wet regelt onder andere hoe Zorg- en Veiligheidshuizen persoonsgegevens verwerken. Ook het bijbehorende Besluit gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (BGS) trad op die datum in werking.
Het Algemeen Convenant en de Regelingen Gegevensverwerking van Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân zijn nog niet aangepast aan de nieuwe wetgeving. Toch werkt Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân al volgens de WGS en het BGS. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring (zie downloads). Waar het convenant of de regelingen afwijken, gelden de regels uit de WGS en het BGS.
Coördinerend functionaris gegevensbescherming
Elk Zorg- en Veiligheidshuis heeft een coördinerend Functionaris Gegevensbescherming. Deze draagt zorg voor het uitvoeren van privacy audits en de taken uit artikel 39 AVG.