Direct naar content

Welkom bij Midden-Limburg

Contactinformatie

Buitenop 8 6041 LARoermond0475-359099

Over ons

Het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg is dé plek voor samenwerking tussen gemeenten, justitiële partners en zorgpartners in de regio. We zijn een samenwerkingsverband dat ketenpartners verbindt bij de aanpak van complexe problematiek op het gebied van overlast, criminaliteit, radicalisering, mensenhandel en nazorg detentie. Binnen het Zorg- en Veiligheidshuis hebben we veel ervaring en kennis als het gaat over onderlinge samenwerking in complexe casuïstiek, een must om tot een doorbraak te komen. Dat is nodig om de veiligheid en leefbaarheid van inwoners in onze regio te bevorderen.

Het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg werkt voor de 7 Midden-Limburgse gemeenten: Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert.

Wat doet een Zorg- en Veiligheidshuis?

Een Zorg- en Veiligheidshuis ondersteunt onder andere professionals in casussen waar de reguliere hulpverlening niet toereikend is of vastloopt. Zij geeft advies, zorgt voor de juiste informatie en gaat met professionals in gesprek over oplossingen. Mocht het nodig zijn dan leidt het Zorg- en Veiligheidshuis de casus door naar de partner die qua expertise het beste aansluit bij de casus. Alle partners hebben hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden. Soms zijn problemen zo complex, dat de regisseurs van het Zorg- en Veiligheidshuis de regie en coördinatie oppakken.

Video poster

Wat doet Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg?

De procesregisseur stuurt op de samenwerking tussen de partners door te werken aan een gezamenlijk plan van aanpak en door ervoor te zorgen dat partners dezelfde doelen nastreven. De procesregisseur zit casus overleggen voor en monitort de voortgang in de aanpak van complexe casuïstiek.

Dankzij procesregie van het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg, wordt de samenwerking tussen samenwerkingspartners gefaciliteerd (en waar nodig gestimuleerd) om zo tot een doorbraak te komen bij complexe casuïstiek. Vanzelfsprekend blijft een ieder verantwoordelijk voor de eigen (wettelijke) taken. Procesregie houdt óók in dat samenwerkingspartners worden aangesproken op het nakomen van hun afspraken én verantwoordelijkheden.

Een casus kan door convenantpartners worden aangemeld voor een Persoons Gerichte Aanpak bij het Zorg- en Veiligheidshuis als deze voldoet aan de landelijke criteria:

  1. Er zijn problemen bij de betrokkene of in zijn/haar gezinssituatie.
  2. Deze problemen komen voor op meerdere leefgebieden en bevatten risicofactoren voor criminaliteit.
  3. De problemen leiden, hebben geleid of zullen zonder interventie leiden tot ernstige overlast, criminaliteit of onveilige situaties voor personen of binnen een gebied.
  4. Er is samenwerking nodig tussen verschillende partijen binnen het Zorg- en Veiligheidshuis om een effectief plan te maken om de problemen te voorkomen, verminderen of bestrijden.

Binnen Midden-Limburg kunnen convenantpartners in voorkomende gevallen ook multi-complexe casuïstiek aanmelden waarbij sprake is van stagnatie in de samenwerking binnen één keten. Waarbij als gevolg van deze stagnatie er sprake is/zal zijn van onveiligheid én het onvoldoende kunnen bieden van de juiste zorg.

Na aanmelding wordt de casus gewogen in de wekelijkse weegtafel (deelnemers: ZVH ML, Openbaar Ministerie, Politie, Reclassering en Bemoeizorg). In dit overleg wordt gewogen of de aanmelding in aanmerking komt voor een Persoons Gerichte Aanpak vanuit het Zorg- en Veiligheidshuis.

Aanmelden kan via deze knop Casus aanmelden opent in nieuw tabblad

Wanneer een gedetineerde op het punt staat met ontslag te gaan, komen er een hoop regelzaken op die persoon af waardoor iemand overvraagd kan worden. Om terugkeer vanuit een penitentiaire inrichting naar de samenleving in goede banen te leiden, werken de gemeenten samen met het gevangeniswezen en de reclassering waarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid gedragen wordt. Deze taak is formeel ondergebracht bij het Zorg- en Veiligheidshuis, geborgd in een bestuurlijk akkoord.Door deze samenwerking staat de persoon in kwestie er niet alleen voor én doen we er alles aan om diegene de kans te bieden voor een goede terugkeer in onze maatschappij.

De nazorgcoördinator vervult werkzaamheden in het kader van:

  • verbinding tussen het gevangeniswezen en de gemeenten;
  • vanaf het begin van de detentie (en indien nodig ook na detentie) betrokken zijn bij het in kaart brengen van de basisvoorwaarden die geregeld dienen te worden. De ervaring leert dat investeren in deze basisvoorwaarden de kans op overlast in gemeenten vermindert en daarmee een bijdrage levert aan het terugdringen van recidive.

De procesregisseur met aandachtsgebied nazorg ex-gedetineerden vervult de werkzaamheden in het kader van:

  • het voeren van procesregie bij complexe casuïstiek ex-gedetineerden;
  • zorgen voor dossiervorming;
  • monitoren van signalen, trends en ontwikkelingen;
  • verbinding leggen met regionale/landelijke partners en lokale veld;
  • advisering en afstemming met de nazorgcoördinator.

Klik op deze link voor meer informatie: https://www.nazorgdetentielimburg.nl/

In het landelijk programma ‘Samen tegen mensenhandel’ is opgenomen dat elke gemeente in 2022 een geborgde aanpak moet hebben tegen mensenhandel, welke ook regionaal vervlochten is. Begin 2021 heeft dit in Noord- en Midden-Limburg geresulteerd in het vastgestelde Beleidskader Aanpak Mensenhandel ‘Naar een regio zonder uitbuiting’.

Alhoewel in het algemeen de ‘dader’ degene is die binnen Zorg- en Veiligheidshuizen ‘opgepakt’ wordt, wordt er vanuit Midden-Limburg in het kader van het thema mensenhandel aan twee kanten geïnvesteerd op dit onderwerp.

De zorgcoördinator vervult (aan de slachtofferkant) werkzaamheden in het kader van:

  • belangenbehartiging en het organiseren van hulp- en ondersteuningsaanbod;
  • coördinatie en monitoring hulpverlening;
  • netwerk opbouwen en onderhouden;
  • informatie- en adviesfunctie (zichtbaar en bereikbaar voor organisaties).

De procesregisseur met aandachtsgebied mensenhandel vervult (o.a. aan de dadergerichte kant) de werkzaamheden in het kader van:

  • het voeren van procesregie bij complexe casuïstiek mensenhandel;
  • zorgen voor dossiervorming;
  • monitoren van signalen, trends en ontwikkelingen;
  • verbinding leggen met regionale/landelijke partners en lokale veld;
  • het screeningsoverleg mensenhandel voorzitten;
  • advisering en afstemming met de zorgcoördinator.

Het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg is namens de zeven Midden-Limburgse gemeenten hét aanspreekpunt voor de professionals op het thema CTER, biedt een luisterend oor en adviseert waar nodig. Ook draagt het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg casuïstiek aan bij de provinciale weegtafel CTER. Op deze weegtafel wordt beslist of een casus in aanmerking komt voor een persoonsgerichte aanpak CTER bij het Zorg- en Veiligheidshuis. De procesregisseur met aandachtsgebied CTER is vervolgens verantwoordelijk voor het voeren van procesregie op deze casus. Samen met diverse ketenpartners wordt er gewerkt aan een plan van aanpak om risico’s op het gebied van CTER te beperken. Tot slot neemt de procesregisseur deel aan diverse CTER – gerelateerde overleggen zoals het PEOR (Provinciaal Expertise Overleg Radicalisering) en het REOR (Regionaal Expertise Overleg Radicalisering) om zo op de hoogte te blijven van wat er speelt op dit thema.

Voor meer informatie over het onderwerp CTER, klik op de volgende link: https://www.landelijksteunpuntextremisme.nl/

Het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg neemt deel aan diverse (preventieve) jeugdoverleggen binnen Midden-Limburg. Hierbij worden aan jeugd gerelateerde zaken besproken tussen diverse ketenpartners binnen het jeugddomein. De procesregisseur met aandachtsgebied jeugd heeft hierin een adviserende rol en is op dit moment de schakel tussen de verschillende Midden-Limburgse gemeenten.

In Midden-Limburg zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van overlast gevende of criminele jeugdgroepen. De procesregisseur met aandachtsgebied jeugd kan als onderdeel van de keten aansluiten bij overleggen om deze problematieken gezamenlijk aan te pakken. Samen met de keten wordt gekeken welke acties er nodig zijn om de overlast dan wel de criminaliteit een halt toe te roepen. Zo kunnen jongeren aangemeld worden voor een persoonsgerichte aanpak waarbij het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg de procesregie voert.

Binnen de regio’s Noord- en Midden-Limburg is er sinds augustus 2024 gestart met de pilot MDA++, bestemd voor casuïstiek waarbij sprake is van geweld in afhankelijkheidsrelaties (GiA).
MDA++ staat voor ‘multidisciplinaire aanpak’. De twee plusjes staan voor specialistisch en intersectoraal. De pilot loopt tot en met december 2025 en is gepositioneerd binnen de beide Zorg- en Veiligheidshuizen in Noord- én Midden-Limburg.

In het Zorg- en Veiligheidshuis spreken we vaak over een persoonsgerichte aanpak. Binnen MDA++ is het vooral nodig om systemisch te kijken. Met andere woorden: alle leden van een huishouden in beeld hebben, krijgen én houden.

Kenmerken van deze doelgroep zijn:

  • Er is sprake van ernstig, terugkerend en structureel geweld;
  • Reguliere interventies hebben niet geleid tot het doorbreken én duurzaam stoppen van het geweld;
  • Er is sprake van problematiek op meerdere leefgebieden;
  • Meerdere domeinen zijn betrokken (hulpverlening, veiligheid en medische zorg).

Een aangemelde casus wordt gewogen met verschillende (vaste) partijen: het analyseteam. Zij beoordelen of een casus wel of niet voldoet aan de criteria van MDA++. Het analyseteam bestaat uit samenwerkingspartners die ervaring hebben met volwassenzorg, GGZ-problematiek en jeugdhulp. Daarnaast sluiten Politie, Openbaar Ministerie, Veilig Thuis en de Reclassering aan.

Op het moment dat er sprake is van MDA++, voert het Zorg- en Veiligheidshuis de procesregie. Gedurende de pilotperiode zal de coördinator van de pilot deze procesregie uitvoeren. Tevens wordt er een casusregisseur aangewezen.

Mocht een casus niet worden aangemerkt als zijnde MDA++, dan wordt er eveneens een casusregisseur aangewezen en krijgt de inbrenger een gedegen advies zodat hij/ zij verder kan met de casus.

In deze pilot wordt de visie ‘gefaseerd samenwerken voor veiligheid’ gevolgd, welke door de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg is omarmd als dé visie voor de aanpak van casuïstiek waarbij sprake is van geweld in afhankelijkheidsrelaties.

Na de pilotperiode zullen de gemeenten in onze regio bepalen of deze aanpak structureel wordt belegd binnen de Zorg- en Veiligheidshuizen.

Het Zorg- en Veiligheidshuis vormt een kennis- en informatieknooppunt voor de aanpak van complexe problematiek rondom zorg en veiligheid. Het Zorg- en Veiligheidshuis Midden-Limburg beschikt over veel kennis op uiteenlopende thema’s en de procesregisseurs hebben één of meerdere specialisatie(s) waarin zij extra getraind worden. De ketenpartner die de vraag stelt wordt altijd geadviseerd in de aangedragen kwestie. Als netwerk vormt het Zorg- en Veiligheidshuis een belangrijke schakel in de verbinding tussen justitie (dwang en drang), zorg en bestuur.

Onze netwerkpartners

Ons Zorg- en Veiligheidshuis werkt samen met landelijke en regionale partners. Met elkaar maken we het verschil in de aanpak regionale problematiek.

01 23

Kennisknooppunt

Ontdek nieuws en publicaties op het gebied van veiligheid, sociaal domein en zorg. Alle berichten zijn door de Nederlandse Zorg- en Veiligheidshuizen gepubliceerd. Lees meer op de landelijke website.

Contact informatie

Buitenop 8 6041 LARoermond0475-359099

Snel hulp nodig?
Maak je je ernstige zorgen om iemand die direct hulp nodig heeft? Bel dan:

De politie:
112 (spoed) of 0900-8844 (geen spoed).

Contactformulier